تبلیغات
بصیرت
بصیرت
مایه ی ننگ ملت خواص بی بصیرت
آیت الله جوادی آملی در درس تفسیر قرآن کریم و در جمع طلاب و فضلای حوزه ی علمیه ی قم به ریشه یابی وقایع اخیر از دیدگاه قرآن پرداخت و گفت: اگر اختلافی است باید بر اساس قانون و مطلبی که رهبری می فرماید حل کرد.
آیت‌الله جوادی آملی:
در اختلاف‌ها باید بر اساس قانون و نظر رهبر انقلاب عمل كرد

خبرگزاری فارس: آیت‌الله جوادی آملی در درس تفسیر قرآن كریم و در جمع طلاب و فضلای حوزه علمیه قم به ریشه‌یابی وقایع اخیر از دیدگاه قرآن پرداخت و گفت: اگر اختلافی هست باید بر اساس قانون و مطلبی كه رهبری می‌فرماید عمل كرد.


به گزارش خبرنگار سرویس "فضای مجازی " خبرگزاری فارس، رسا نوشت؛ آیت‌الله جوادی آملی مفسر قرآن كریم امروز در درس تفسیر قرآن و در حضور صدها تن از طلاب و فضلای حوزه علمیه قم كه در مسجد اعظم قم گردهم آمده بودند در تبیین آیاتی از قرآن كریم گفت: خداوند فرموده است كه دلها را بر اساس شرایطی منقلب می كنیم و اگر كسی بخواهد محبت وی در دل‌ها جای بگیرد این كار در اختیار خداوند است زیرا او مقلب القلوب است.
وی با اشاره به آیه شریفه "ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات سیجعل لهم الرحمن ودا " تصریح كرد: در دنیا چنین است كه یك وقتی كسی محبوب یك ملت است زیرا خداوند محبت او را در دل های دیگران و اهل آن محل قرار می دهد. سعه و ضیق این محبت بستگی به میزان سعه و ضیق ایمان و عمل او دارد.
آیت‌الله جوادی آملی در تبیین آیات مورد بحث خاطر نشان كرد: تصرف در دلها فقط مقدور ذات اقدس اله است. خداوند در آیه 63 سوره انفال فرموده است كه "الف بین قلوبهم ". كینه و عداوت در حجاز، مكه و مدینه سابقه دیرینه داشته است. خداوند بین دلهای مردم حجاز الفت برقرار كرد. بعد به پیغمبر اكرم (ص) فرمود "لو انفقت ما فی الارض جمیعا ما الفت بین قلوبهم و لكن الله الف بینهم " یعنی اگر آنچه را كه در زمین است بین مردم تقسیم كنی و بخواهی با مال دلها را متحد كنی، این امر شدنی نیست.
وی در ادامه گفت: یك جامعه ملتهب و متشتت را با مسایل مالی نمی‌توان متحد كرد. زیرا خداوند فرمود "ولكن الله الف بینهم ". كسی نمی تواند بگوید ما می‌توانیم دلها را تسخیر كنیم. این كار به دست ذات اقدس اله است و لاغیر. حتی پیغمبر اكرم (ص) نیز اگر بخواهد با بخشش معادن زمین و بخشش طلا و نقره الفت ایجاد كند،‌ نمی شود. چون با كوثر الفت ایجاد می شود نه با تكاثر. قلب از سنخ كوثر است جز ایمان چیزی دلها را منقلب نمی‌كند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قابل فهم بودن قرآن برای همه خاطر نشان كرد: اگر جامعه ای گرفتار اختلاف شد باید دید منشأ آن چیست. ما سه نوع اختلاف داریم. نخست اختلاف علمی است. اختلاف علمی بین صاحب نظران است. چه در حوزه و چه در دانشگاه اختلاف علمی چیز مقدس و منزهی است. پزشكی می گوید این بیمار با عمل درمان می شود دیگری می گوید با دارو درمان می شود. در فتواهای فقها هم همین طور است. نظرات حكما هم همین طور است. این اختلاف علمی چیز خوبی است و قابل حل هم نیست.
آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به قسم دوم اختلاف ها گفت: قسم دوم اختلاف، اختلاف حقوقی است. اختلافی كه بر اثر بدرفتاری ایجاد شده است باید صبورانه و حلیمانه رفتار كرد تا نظام حفظ شود.
این مفسر قرآن كریم نوع دیگر اختلاف را اختلافی معرفی كرد كه نوعی عذاب الهی است و در تبیین آن بیان داشت: این نوع اختلاف را خود خداوند القا می كند و چاره ای جز ناله و زاری و سحر خیزی و اشك شبانه ندارد تا رفع شود.
وی در تبیین اختلاف بر مبنای عذاب الهی به آیات قرآن كریم استناد كرد و افزود: قرآن كریم درباره یهودی ها و مسیحیان به این نوع اختلاف اشاره كرده است. بر اساس آیه 64 سوره مائده خداوند برای یهودیان نصیحیت، كرامت، معجزه و حتی "من و سلوی " را فرستاد اما آنها به جان هم افتادند. خداوند می فرماید كه همه راه های حق را برای این ها باز كردیم اما آنها به بیراهه رفتند. از آن به بعد ما اینها را به جان هم انداختیم الی یوم القیامه.
وی مشابه این جریان را به صورتی دیگر برای مسیحیان بیان داشت و افزود: در سوره مائده درباره مسیحیان آمده است كه ما بین آنها عداوت و بغض قرار دادیم. راه حل این اختلاف كه نوعی عذاب الهی است تنها ناله و ضجه است كه "اللهم اصلح كل فاسد من امور المسلمین " از این باب است.
آیت‌الله جوادی آملی در بخش دیگری از درس تفسیر خود گفت: در مقابل مودت، عداوت است. به همین خاطر خداوند درباره مسیحی ها و یهودیان فرمود ما عداوت را بین آنها قرار می دهیم. این عذاب الهی است. پس یك عده دچار محبت و یك سری هم دچار عداوت می شوند.
این مفسر قرآن كریم در ادامه دوستی و دشمنی را به دست خداوند دانست و این امر را كسبی ندانست بلكه آن را نوعی عذاب الهی معرفی كرد و گفت: بر همین اساس پیامبر اكرم (ص) فرمود هر بلایی كه بر سر یهودی ها آمد دامن گیر امت من هم می شود.
وی در ادامه به بحث ترس و آرامش پرداخت و افزود: رعب یكی از علل پیروزی مسلمانان است. زیرا خداوند می فرماید ما در دل آنها رعب قرار دادیم. پیغمبر (ص) فرمود "انا منصور بالرعب " یعنی ما وقتی وارد میدان شدیم ترس در دل های دیگران مسلط می شود. وقتی در میدان جنگ می فهمیدند علی علیه السلام پرچم را به دست گرفته است خیلی ها فرار می كردند.
آیت‌الله جوادی آملی بر همین اساس افزود: در سوره حشر رمز پیروزی مسلمانان كوخ نشین بر یهودی های كاخ نشین را "قذف فی قلوبهم الرعب " معرفی شده است یعنی ما ترس شما را بر دل های این ها مسلط كردیم.
وی در تطبیق وقایع فعلی جامعه با زمان گذشته بیان داشت: انقلاب اسلامی نظیر انقلاب پیامبر (ص) است. خداوند فرمود ما یك كاری كردیم كه نه دوست فكر می كرد نه دشمن. در جریان انقلاب اسلامی نیز همین طور بود. هیچ دوست و دشمنی فكر نمی كرد كه انقلاب پیروز شود.
آیت‌الله جوادی آملی افزود: بر اساس آیات قرآن كریم خداوند می فرماید اولین كسی كه شما را بر یهودی ها پیروز كرد ما بودیم. شما كوخ‌نشین‌ها را ما بر كاخ نشین ها پیروز كردیم بعد شما رشد كردید و در جنگ های بعدی پیروز شدید. برای اولین بار وقتی ما شما را پیروز كردیم شما فكر نمی‌كردید. زیرا تصور می‌كردید كه اینها كاخ دارند،‌حصن دارند قلعه دارند اما آنها فرار كردند. آنها هم تصور نمی كردند كه متواری شوند. این پیروزی برای دوست و دشمن باور كردنی نبود.
وی در تطبیق این مباحث با انقلاب اسلامی ایران گفت: این جریان دقیقا مثل انقلاب اسلامی ایران است زیرا دوست و دشمن، پیروزی انقلاب اسلامی را تصور نمی كرد.خب حیف است كه این انقلاب از دست برود. اگر خدای ناكرده این انقلاب كمی آسیب ببیند دیگر مانند جریان صفویه نیست كه بعد از آن زندیه و قاجار و پهلوی بیاید. اگر معاذالله ضربه ببیند رفت كه رفت. خدا آن روز را نیاورد.
این مفسر برجسته قرآن كریم در ادامه بحث افزود: این رهبر، دولت، نظام و ملت را باید با دعا حفظ كرد. اگر اختلافی است باید بر اساس قانون و مطلبی كه رهبری می فرماید عمل كرد.
آیت‌الله جوادی القای ترس و امن را از سوی خدا دانست و گفت: در جریان حضرت موسی خداوند فرمود ما دل مادر حضرت موسی را آرام كردیم. به مادر موسی گفتند تو فرزند خود را در جعبه بگذار و به دریا بینداز. به ما بده ما او را پیغمبر می كنیم.
این مفسر قرآن كریم منشأ اصلی ترس و آرامش را ذات اقدس اله معرفی كرد و ادامه داد: خدا می‌فرماید گاهی آرام می كنیم گاهی مودت می دهیم گاهی دشمنی را در بین دشمنان به عنوان كیفر كارشان گسترش می دهیم، همه اینها از سوی خداست.
این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم بر اساس آیه 54 سوره مائده افزود: براساس این آیه اكنون كه اسلام آمده اگر شما اسلام را یاری نكنید من یك گروهی را می آورم بهتر از شما. دنیا كه تمام نشده است. معاذالله كسی فكر نكند كه اگر انقلاب را یاری نكردیم تمام می شود. وعده الهی است. عمده خسارت بر خود ماست. در ذیل این آیه آمده است در اینجا پیامبر (ص) دست بر روی دوش سلمان گذاشت و فرمود قوم این شخص هستند كه هم محب خدایند و هم محبوب او.
آیت الله جوادی آملی در ادامه افزود:خداوند می‌فرماید اگر كسی بخواهد محبوب من باشد باید پیرو حبیب من باشد. این مطلب را در سوره آل عمران آورده است. حلقه مرتبط بین من و مردم در مدار محبت حبیب من است.
وی دستورات قرآن و اسلام را بر همین اساس دانست و گفت: بر این اساس قرآن حتی برای كفار هم برنامه دارد و حتی شیوه برخورد ما با آنها را نیز مشخص كرده است. قانون اساسی ما نیز بر همین اساس تنظیم شده است. آنان كه تهدیدی برای ما ندارند و توطئه نمی كنند خداوند در ارتباط مسلمانان با آنها نهیی نكرده است.
آیت الله جوادی آملی گفت: ما هر جا هستیم باید منشأ خیر و بركت باشیم. كسی نباید بگوید به ما چه. آدم هر جا هست باید منشأ نفع و بركت باشد. اگر خدای نكرده ما هم راه پیشینیان را در این انقلاب طی نكردیم به همین عواقب دچار خواهیم شد.




طبقه بندی: سیاست داخلی،
برچسب ها: جوادی آملی، آیت الله جوادی آملی، رهبری، آقای خامنه ای، قانون،
ارسال در تاریخ یکشنبه 27 دی 1388 توسط محمد امین حقگو
قالب وبلاگ