تبلیغات
بصیرت
بصیرت
مایه ی ننگ ملت خواص بی بصیرت

 حجت‌الاسلام میراحمد رضا حاجتی امام جمعه موقت اهواز و رئیس مرکز حوزه‌های علمیه خوزستان میهمان رجانیوز بود تا در یک گفت‌وگوی سه ساعته به سؤالات مهم کاربران در مورد ویژگی‌های عصر ظهور و ارتباط آن‌ها با تحولات امروز ایران و جهان پاسخ دهد. 

مشروح این گفت‌وگوی خواندنی که پر از نکته، ناگفته و تحلیل‌های کمتر گفته شده است، در ادامه می‌آید: 

* عصر امام خمینی دارای چه ویژگی ها و شاخصه هایی است و چه فضای جدیدی را در جهان ایجاد کرده است؟ آیا این اتفاقاتی که این روزها شاهد آن هستیم مولود همین عصر است؟ 

 

اولا، موضوع عصر امام خمینی در تحولات جاری، دارای یک بعد عبرت آموز برای بیدار شدن انسان هایی است که شاید فقط از روی غفلت متوجه یک سری از حقایق نشدند و متأسفانه دچار خواب زدگی عمیقی هستند. عبرت آموزی اینجاست که ما وقتی امروز فرمایشات امام خامنه‌ای را بازخوانی می کنیم، فرمایشاتی که حدود شش یا هفت سال پیاپی به مناسبت های مختلف با عبارت "عصر امام خمینی" -که در واقع مبدع و تولیدگر این عبارت، خود آقا بود- بیان شد، متوجه می شویم که توجه درستی به این بیانات نشده و امروز وقتی می بینیم که این پیش بینی ها و تحلیل های درست و دقیق به منصه بروز رسیده، باید عبرت بگیریم و خوب است که برخی از خواب غفلت بیدار شوند و قدر ولایت و ولایت مداری را بدانند. 
افزایش شدید مهدویت‌گرایی با حوادث مصر، تونس و منطقه

 حجت‌الاسلام میراحمد رضا حاجتی امام جمعه موقت اهواز و رئیس مرکز حوزه‌های علمیه خوزستان میهمان رجانیوز بود تا در یک گفت‌وگوی سه ساعته به سؤالات مهم کاربران در مورد ویژگی‌های عصر ظهور و ارتباط آن‌ها با تحولات امروز ایران و جهان پاسخ دهد. 

مشروح این گفت‌وگوی خواندنی که پر از نکته، ناگفته و تحلیل‌های کمتر گفته شده است، در ادامه می‌آید: 

* عصر امام خمینی دارای چه ویژگی ها و شاخصه هایی است و چه فضای جدیدی را در جهان ایجاد کرده است؟ آیا این اتفاقاتی که این روزها شاهد آن هستیم مولود همین عصر است؟ 

 

اولا، موضوع عصر امام خمینی در تحولات جاری، دارای یک بعد عبرت آموز برای بیدار شدن انسان هایی است که شاید فقط از روی غفلت متوجه یک سری از حقایق نشدند و متأسفانه دچار خواب زدگی عمیقی هستند. عبرت آموزی اینجاست که ما وقتی امروز فرمایشات امام خامنه‌ای را بازخوانی می کنیم، فرمایشاتی که حدود شش یا هفت سال پیاپی به مناسبت های مختلف با عبارت "عصر امام خمینی" -که در واقع مبدع و تولیدگر این عبارت، خود آقا بود- بیان شد، متوجه می شویم که توجه درستی به این بیانات نشده و امروز وقتی می بینیم که این پیش بینی ها و تحلیل های درست و دقیق به منصه بروز رسیده، باید عبرت بگیریم و خوب است که برخی از خواب غفلت بیدار شوند و قدر ولایت و ولایت مداری را بدانند. 
 
در اولین سالگرد رحلت امام، مقام معظم رهبری به طرح نظریه عصر امام خمینی پرداختند و با تأکید بر اینکه، درست است که جسم امام از میان ما رفته ولی راه امام پیش روی ما باقی است و آثار امام در حال شکفته شدن است، آن را تبیین كردند. چون یک سری از وابستگان داخلی دشمن، می‌گفتند که با رفتن امام، راه و شعارهای ایشان به بن بست رسیده و دیگر نمی شود بر اساس شعور خمینی حرکت کرد، اما حضرت آقا در چنین فضایی و علی‌رغم تبلیغات گسترده شیاطین زمان که با یک نگاه خاص مادی گرایانه به قضایا نگاه می‌کردند، فرمودند که چنین تحلیلی درست نیست و نه تنها امام در بین ما حاضر است، بلکه امام آغازگر یک دوره جدید بوده است، که این دوران را باید عصر امام خمینی قلمداد کنیم. 
 
این عصر، دوران امام خمینی است، اما متعلق به شخص امام خمینی نیست، ایشان آغازگر آن بوده و حتی لازم است، به صراحت بیان کنم که امام مهدی(عج) آغازگر آن بوده و امام خمینی به عنوان یک سرباز جان بر کف به مأموریت الهی و رسالت خویش عمل کرد. این توضیحات بسیار گسترده و جامع الاطراف تقریبا شش سال از سوی امام خامنه‌ای پی در پی بیان شد. 
 
آقا در مناسبت های مختلف عبارت عصر امام خمینی را توضیح دادند و ویژگی های این عصر را بسیار ظریف و لطیف بیان کردند و حتی در یکی از سخنرانی هایشان بیان کردند که چه خوب است محققان جوان ما به کنکاش در مورد این موضوع بپردازند. ولی متأسفانه تنها دو مقاله در طی آن شش سال در این زمینه منتشر شد. یکی از این مقاله ها، متعلق به سید شهیدان اهل قلم شهید آوینی بود که البته این مقاله آن‌قدر جامع و با زبانی شیوا به تبیین عصر امام خمینی می پردازد كه خلأ کمبود بسیاری از کتاب ها را پر کرده است. شهید آوینی یک نگاه اشراقی داشت که باید در جای خودش بررسی شود. 
 
اما چه شد که ما از فرمایشات آقا غفلت کردیم، در مورد این موضوع که آقا بیان کردند به درستی تحقیق نکردیم و حوادث آینده را به خوبی رصد نکردیم و در خواب غفلت بودیم. بحث من به جریان روشنفكرانه غربی بر نمی گردد آنها نه تنها در یک خواب زمستانی عمیق به سر می برند بلکه خودشان را به خواب زده اند و بنای بیداری ندارند، این سخن خطاب به دوستان خوب و انقلابی است که غفلت کردند. 
در دیداری که خدمت حضرت آقا رسیدم، کتابی را خدمت ایشان تقدیم كردم و عرض کردم که شما چند سال قبل این موضوع را بیان کردید، ولی دیگر تكرار نكردید، نگاهی کردند، فرمودند "شما هستید و پیگیری می کنید" و برای ما تبیین کردند که این وظیفه بر دوش همه آن هایی است که دوستدار امام خمینی، ولایت‌مدار و جستجوگر امام زمان(عج) هستند. 
 
*هر دوره ای با وی‍ژگی های خاصی شناخته می شود، اگر شما بخواهید برای عصرامام خمینی ویژگی هایی بیان كنید، چیست؟ 
 
عصر امام خمینی حاکی از یک دوران متعلق به تاریخ گذشته نیست، عصر امام خمینی یک پل واسطه بین دو دوران است، دوران سردرگمی بشر، دوران خبط و سقوط بشر و دوران تعالی بشر، این دوران را عصر امام خمینی می گویند، عصری که بشر راه هوشیاری را پی می گیرد، عصری که نگاه بشر از زمین به آسمان دوخته می شود، عصری که بشر به دنبال گمشده اصلی خودش می گردد، عصری که بشر به دنبال یک رهبر الهی می گردد، رهبری که بتواند مشکلات او را حل کند. عصر امام خمینی یک واقعیت غیر قابل انکار است، که شما این روزها، آن را مشاهده می‌کنید. 
 
امام خامنه‌ای در فرمایشات‌شان در فاصله سال های 1369 تا 1376 یا شاید 1375 بسیار حکیمانه به تبیین آثار و گستره این عصر پرداختند و فرمودند یکی از این ویژگی های این عصر، بازگشت ملت ها به معنویت و ارزش های اسلامی است. من در کتاب "عصر امام خمینی" به طور مفصل به این موارد اشاره کرده ام و جالب این است که خود امام نیز، بیان كننده ویژگی‌های عصر خود بوده اند. امام پیش از انقلاب بسیار حکیمانه، در نامه ای که به علمای بلاد فرستاده بودند، می نویسند: «چطور ما از عطش ملت ها و ارزش های ناب محمدی غافلیم چطور از گرایش مردم به اسلام غافلیم». در ادامه می فرمایند: «این دوران، عصری است که مردم به سمت ارزش های اسلامی روی می آورند.» 
 
همین حادثه هایی كه اكنون می بینید با سرعت در منطقه رخ می دهد، یکی از ویژگی های دوران امام خمینی است. همانطور که امام اشاره کردند، بیداری ملت ها به صورت عام و گسترده وجود دارد، حتی برای ملت های غیر مسلمان و غیرموحد! احساس نیاز به معنویت و معنویت گرایی روبه افزایش است، امروز جوامع در حال سپری کردن یک رنسانس معنوی هستند، البته پیش از انقلاب اسلامی، نورهای ضعیفی در جامعه بشری دمیده شده بود اما این ها معطل مانده بودند. 
 
ده ها هزار سایت با موضوع موعود آخرالزمان، هزاران ساعت فیلم با همین موضوع و مقالات بسیار در همین زمینه در دنیای غرب به رشته تحریر و یا به تصویر کشیده و یا در لایه های مختلف به بشر ارایه شده. سایت های مختلف بر اساس پیشگویی های انجیل به تشریح و توضیح حوادث آخرالزمان پرداختند و حتی تا آنجا پیش رفتند که به تطبیق برخی از آن پیشگویی ها با حوادث موجود پرداختند و جایگاه ایران را در این حوادث مطرح کردند و حتی تهدید کردند که امریکا در برابر بابل زمان راهی به جز تسلیم و شکست ندارد! در برخی از این پیشگویی ها به صراحت آورده اند که در آخرالزمان قبل از ظهور منجی موعود، بسیاری از مردم در اثر انفجار نور به آسمان می روند. اتفاقی که دارید، می بینید که انقلاب ما انفجار نور بود و بسیاری از مردم آسمانی شدند، نگاه ها آسمانی شد. در عصری که ابتذال اخلاقی به لجام گسیختگی رسیده و لذت گرایی بی حد و حصر و خارج از ارزش های انسانی بشر را احاطه کرده است، شما تصویرهایی را می بینید که حاکی از رجعت گسترده بشر به سوی معنویت است و این نیست، مگر اینکه نگاه های بشر آسمانی شده است و یک شخصی پیام آور، رسالت انبیا شد و چشمان بشر به دریچه نور و آسمان گشوده شد و آن شخص کسی نیست جز امام خمینی. 
 
*بسیاری از كاربران سایت در مورد ارتباط این عصر با زمان ظهور سوال پرسیده اند، ارتباط عصر امام خمینی با عصر ظهور چگونه است؟ 
 
من این سوال ها را دیدم و شاید بیشترین دغدغه ای که کاربران عزیز در سوال‎هایشان مطرح کردند این بود که به دنبال اسلام شناسی و تعیین مصادیق بودند، این است که "آیا واقعا ارتباطی بین عصر امام خمینی و عصر ظهور وجود دارد؟" شاید به همین دلیل بوده که بنده حقیر در موارد مختلف به این موضوع اشاره کردم که یکی از خلأ های موجود در کشورمان و در بین اندیشمندان و نخبگان علمی‌مان بحث امام پژوهی است و متأسفانه در این زمینه کوتاهی کردیم، وقتی استاد بزرگوار و عالم گرانقدر حضرت آیت الله مصباح یزدی فرمودند: ما دویست سال وقت نیاز داریم تا به خوبی بتوانیم شخصیت امام را تحلیل کنیم. وقتی که مقام معظم رهبری از امام بزرگوار به عنوان یگانه دوران نام می برند، این ها ما را مکلف می کند که در واقع در عمق تحلیل و معرفت خودمان نسبت به این شخصیت ملکوتی بیفزاییم و این نور را بشناسیم، امام پژوهی شناختی از امام را به ما ارایه می دهد که ما می توانیم مبدأ و مقصد انقلاب را به خوبی شناسایی کنیم و این نکته مهمی است، چیزی که از آن غفلت شد. 
 
امام خامنه‌ای فرمودند که بدون شناخت امام نمی توان انقلاب اسلامی را تحلیل کرد، این جمله نیز بسیار حکیمانه بود. ما وقتی به زندگی، اندیشه ها، نوع حرکت، فکر و مطالعات و واکنش های امام در مورد حوادث بسیار پر فراز و نشیب، -پیش و پس از انقلاب- دقت می‌كنیم متوجه می شویم که این حرکات بسیار عمیق و دقیق بوده است و حاکی از یک همت و هدف والا و تحولات بسیار بزرگی است که قرار است در آینده رخ دهد و امام یا به صراحت و یا تلویح انگشت اشاره به سمت آن ها بلند کردند. این جمله كه «امام خمینی حقیقت همیشه زنده است» از همین موضوع نشأت می گیرد. 
 
مثالی می زنم تا کاربران عزیز متوجه شوند، من ابتدا این را بگویم که هنوز هم معتقدم با پژوهش و تحلیل و بازخوانی فرمایشات حضرت امام می توان برخی از حوادث آینده را پیش بینی کرد. 
 
در برخی از سوالات کاربران عزیز آمده که شما چطور در ششم محرم امسال حوادث مصر را به نحوی پیش بینی کردید و گفتید که مصر آتش زیر خاکستر است؟ 
 
من همین الان به همه مردم عزیزمان از همین رسانه عرض می کنم که منتظر حوادث بزرگی در فلسطین باشید و منتظر فتوحات بزرگی در اردن باشید. منتظر فتوحات بزرگی در ترکیه باشید. که شما نمونه اش را دیدید که نخست وزیر اردوغان که کشورش یک روزی بزرگ‌ترین تابلویش، تابلوی لاییک بود اعلام کرد که الگوی ما در ظلم ستیزی امام حسین علیه السلام است. اخیرا وزیر دیانت ترکیه استعفا داد و گفت که من لیاقت این جایگاه را ندارم چون از درک و جایگاه اهل بیت علیهم السلام بی اطلاع بودم. سرعت حوادث بسیار بالاست. من چگونه این حوادث را پیش بینی می کنم؟ با مراجعه به سخنان امام. باید به امام اعتقاد پیدا کنیم و امام را باور کنیم. 
 
نگاه امام به انقلاب اختلاف بسیار عمیقی با نگاه روشنفکران غربی داشت، امام نسبت به انقلاب می فرمودند: این انقلاب بارقه الهی است و یک معجزه بود و از همان ابتدا مبدأ انقلاب را مشخص کردند و یک نسیم روحانی و یک دست غیبی بنای این انقلاب را گذاشت. مرحوم حاج اسماعیل دولابی نقل می کردند که پیش از انقلاب اسلامی حدود سال های 1341 و 1342، امام در مورد این حرکتی که در قم شروع کرد، می‌فرمود در قم نمی گنجد و چه بسا در ایران هم نگنجد، ببینید که امام کجاها را می دیدند. همین موضوع که از قول آقای عسگراولادی نقل شده است كه: ساواک ما را تحت پیگرد قرار داده بود، همان موقع وارد بیت امام شدیم، امام در ایوان خانه نشسته و دیدند که من مضطرب هستم، فرمودند راهی که شروع کردیم سه مرحله دارد، اول ایران را اسلامی می کنیم، بعد جهان اسلام را بیدار می کنیم و مرحله بعد می‌رسیم به عصر ظهور. معلوم بود که امام یک معمار بسیار دقیقی بودند که از رسالت تاریخی خود آگاه بودند. معتقدم که امام از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی از رسالت تاریخی خودشان آگاه بودند. به تعبیر برخی از اندیشمندان، امام سیر تطوری دنیا را تغییر داد، یعنی حركت بشری را که به سمت مادیت حرکت می کرد، تغییر داد و اكنون آثارش را می بینیم. 
 
وقتی در آن دوران، شورای فرماندهی سپاه نزد امام می آیند، مسئول وقت سپاه گزارش هایی را خدمت امام می دهند که نگران کننده بوده، امام فرمودند ما پرچم این انقلاب را به دست صاحبش می سپاریم. امام به آقای منصوری فرمودند که صبور باشید، امیدوارم که این پرچم را به دست امام زمان بسپاریم و سپس بشارت می دهند. در خاطرات آقای بشارتی هم آمده است که اوایل انقلاب خدمت امام رفتم تا گزارشی از اقدامات براندازانه شریعتمداری بدهم. امام پس ازشنیدن سخنان من فرمودند که نگران نباشید این انقلاب به دست امام زمان می رسد. بعد آقای بشارتی می گوید از امام پرسیدم آیا شما در دوران ظهور هستید؟ که امام سکوت کردند، دو مرتبه سوالم را پرسیدم و امام همچنان سکوت کردند! امام وقتی در پاریس بودند، فرمودند: در پاریس كه بودم، مطمئن شدم که این مسئله بشری نیست و دست هایی در کار است و در مدرسه علوی وقتی که برخی از آقایان اصرار می کنند در قضیه تلفن مرحوم آیت الله طالقانی که امام دستور شکستن حکومت نظامی را دادند، برخی از لیبرال ها این مطلب را در آن زمان بیان کردند که ایشان با فضای ایران آشنا نیست كه امام در جواب ایشان فرمودند که این امر اگر امر من نباشد چه می گویید! 
 
امام هیجان زده نمی شدند، امام نه خوشحالی بی حد و حصر داشتند و نه بی دلیل نگران می‌شدند. بسیار متعادل بودند و حتی حرکات امام به قول مرحوم دوانی دارای موازنه و بسیار متعادل بود. دست خط امام به قول روانشناسان، حاکی از تعادل روحی امام بود. امام مسایلی را بیان کردن که ما به سادگی ازكنار آن می‌گذشتیم، امام در تبیین ولادت پیامبر فرمودند: زمانی كه پیامبر متولد شدند، 14 کنگره از کنگره های كاخ كسری فروریخت و بعد فرمودند که چرا 14 تا و 15 تا نشد، امام فرمودند که چه بسا پس از 14 قرن محمد صلی الله علیه وآله و سلم جهانی خواهد شد و در یکی از فرمایشات‌شان امام کد دادند که در قرن چهارده باید منتظر حوادثی باشیم یعنی همین قرنی که الان در آن هستیم. 
 
امام فرمود که این قرن، قرن شکست ابرقدرت شرق و غرب است. امام حلقه اتصال دو دوران سقوط بشر و صعود بشر بود. امام در تبیین مقام معنوی حضرت زهرا می فرمایند که شاید بزرگ‌ترین ویژگی حضرت فاطمه این بود که تا 75 روز پس از رحلت پیامبر جبرییل نازل می شد و حقایق عالم را ما کان و ما یکون را بر زهرای اطهر تلاوت می کرد و بشارت می داد و حضرت علی کتابت می کرد. امام فرمودند که چه بسا برخی از حوادث انقلاب اسلامی از آن خبرها بوده است، این به نظر من از نکاتی بوده است که مغفول عنه واقع شده است و امام کد دادند که حواس‌تان را جمع کنید. 
 
من یک حاشیه می زنم، تقریبا به چهارسوی ایران سفرهای متعددی داشتم از سال ها قبل، مکرر از زبان برخی از پیرغلامان اهل بیت مطالبی را می‌شنیدم که تعجب آور بود مثل ظهور پی در پی دو سید بزرگوار. خصوصا آن هایی که سن شان اقتضا می کند، شنیده اند که سیدی می آید نظام سلطه را سرنگون می کند و سید دیگری می آید که دوران آن سید دوم دوران عجیبی است و تحولات عظیمی اتفاق می افتد. 
 
من از زبان پدر بزرگوار شهید كاوه همین ها را شنیدم که خودش برای من نقل می کرد و از زبان یک روحانی اهل دل شنیده بود که کتابی را باز کرد و از زبان آن پیرمرد مطالب عجیبی را خواند. همیشه فکر می کردم که چطور شده که در چهارسوی ایران همچین افرادی وجود دارند و این اطلاعات از کجا به ایشان رسیده است که بخشی از آن ها به منصه بروز رسیده. تحقیقات من به گونه ای نشان می دهد که این ها با صحیفه فاطمیه مرتبطند، صحیفه فاطمیه در دست امام زمان(ع) و قبلا در دست ائمه اطهار بوده كه به برخی از خواص شیعه نشان می دادند و آن مطالب و اطلاعاتی را که بخشی از حوادث انقلاب اسلامی در آن درج شده است، برای این ها تلاوت می کردند. به هر حال، ما باید امام پژوهی مان را ارتقا دهیم و چندان هم لازم نیست که برخی از دوستان وارد مصداق شناسی شوند. 



طبقه بندی: دشمن شناسی، سیاست خارجی، سیاست داخلی،
برچسب ها: استاد حاجتی: افزایش شدید مهدویت‌گرایی با حوادث مصر، تونس و منطقه/1، بصیرت، حجت‌الاسلام میراحمد رضا حاجتی امام جمعه موقت اهواز و رئیس مرکز حوزه‌های علمیه خوزستان میهمان رجانیوز بود تا در یک گفت‌وگوی سه، عصر امام خمینی،
ارسال در تاریخ یکشنبه 14 فروردین 1390 توسط محمد امین حقگو
قالب وبلاگ